درمان‌های پالپ دندان‌های زنده و نکروز شده

درمان‌ پالپ دندان‌ زنده
دیدگاه : 0 دیدگاه

درمان‌ پالپ دندان‌ زنده و نکروز شده را می‌توان با هدف از بین بردن میکرو ارگانیسم‌ها از کانال ریشه و جلوگیری از عفونت مجدد دندان، توسط یک اندودنتیست متخصص به راحتی انجام داد.

درمان‌ پالپ دندان‌ زنده و نکروز شده

درمان‌ پالپ دندان‌ زنده و نکروز شده باید در اسرع وقت در یک مرکز جامع و تخصصی اندو انجام شود. زیرا زمانی که عصب در پالپ از بین می‌رود دیگر توانایی مقاومت در برابر باکتری‌ها را نداشته و می‌تواند فضای اطراف خود و در نتیجه کل دهان را نیز به عفونت مبتلا کند.

درد ناشی از عفونت باکتریایی دندان می‌تواند بسیار طاقت فرسا و غیر‌قابل تحمل باشد. همانطور که می‌دانید دندان درد یکی از سخت‌ترین درد‌هایی است که هرکسی می‌تواند در طول زندگی خود آن را تجربه کند. درمان به موقع یک دندان آسیب دیده می‌تواند علاوه بر حفظ حیات آن دندان، باقی دندان‌ها را نیز از عفونت نجات دهد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند درمان ریشه دردناک‌تر و پر هزینه‌تر از کشیدن دندان است. به همین دلیل کشیدن را به درمان ترجیح می‌دهند. اما اگر بدانید که درد به هنگام کشیدن به مراتب دردناک‌تر از درمان ریشه خواهد بود و همچنین جایگزینی فضای خالی دندان با روش‌هایی مانند ایمپلنت بسیار گران قیمت‌تر پیش خواهد رفت، آنگاه نجات دندان طبیعی خود را با روش روت کانال‌تراپی ترجیح خواهید داد.

 

دندان نکروز شده

 

درمان‌ پالپ دندان‌ زنده و نکروز شده چگونه انجام می‌شود؟

درمان‌ پالپ دندان‌ زنده و نکروز (مرده) شده تنها با حضور یک متخصص درمان ریشه که توانایی لازم در استفاده درست از تجهیزات تخصصی دندان‌پزشکی را دارد، انجام می‌شود. به طور کلی دندان از 4 بخش اصلی تشکیل شده است که به ترتیب شامل: تاج، مینا، عاج و پالپ می‌باشد.

پالپ دندان به بخش زیرین مینای دندان گفته می‌شود که از بافتی نرم تشکیل شده است. درون این بافت همبند رگ و عصب دندان قرار دارد. به همین دلیل درمان پالپ دندان با نام‌های روت کانال‌تراپی و یا اصطلاح عامیانه عصب‌کُشی یا عصب‌کِشی شناخته می‌شود.

به طور کلی ضایعات عفونی ناحیه پری اپیکال، عموما ناشی از کانال ریشه است. در برخی مواقع این ضایعات ممکن است موجب از بین رفتن ناحیه نرم داخلی دندان مجاور نیز شوند. این اتفاق می‌تواند برای دندانی که هیچگونه سابقه پوسیدگی و ضربه خوردگی نداشته نیز، اتفاق بیفتد.

مشاوره و رزرو وقت برای درمان ریشه دندان در تهرانپارس

 دکتر دادگر متخصص درمان ریشه دندان (متخصص اندو)، دارای یکی از مجهز ترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی جامع درمان های اندو ( درمان ریشه دندان ) در شرق تهران است. شما می توانید برای دریافت نوبت و اطلاع از درمان ریشه دندان با شماره های زیر تماس بگیرید.

علائمی که نشان می‌دهد یک پالپ نکروز شده در دهان وجود دارد

پالپ نکروز شده اگر درمان نشود مرگ دندان اتفاق می‌افتد. از آنجایی که این قسمت حیاتی، مناطق داخلی دندان را شامل می‌شود، تشخیص قطعی پالپ مرده تنها توسط فردی متخصص و توسط دستگاه‌های پیشرفته دندان‌پزشکی امکان پذیر است.

  1. اگر به هنگام نوشیدن مایعات سرد و گرم، دندانتان تیر می‌کشد.
  2. اگر جویدن غذا برایتان دشوار شده است.
  3. اگر آبسه و جوشی روی لثه مشاهده می‌کنید.
  4. اگر دندانتان تغییر رنگ داده و رو به تیرگی می‌رود.
  5. اگر دهانتان بو و طمع بدی دارد.
  6. اگر درد ناگهانی متداوم به سراغتان می‌آید.
  7. اگر به دندانتان ضربه وارد شده است.
  8. اگر لثه متورم شده است.

احتمالا می‌توان گفت که ناحیه پالپ دچار آلودگی شده و شما لازم است برای معاینات و درمان بیشتر به یک اندودنتیست ماهر مراجعه کنید.

 

در صورت پیگیری نکردن درمان دندان، چه عوارضی ممکن است پیش آید؟

  • ایجاد آبسه و جوش روی لثه
  • عفونت عمیق باکتریایی سایر دندان‌ها
  • از دست دادن دندان آلوده
  • انتشار عفونت تا ناحیه گوش، سر و گردن
  • درد شدید دندان
  • تشکیل کیست در ناحیه ریشه
  • از دست رفتن استخوان پشتیبان دندان

 

مرگ دندان (نکروز پالپ) به چه معنا است؟

دندان نیز مانند هر عضو دیگر بدن زنده است و به ریشه‌های عصبی و خونی متصل است. بنابراین اصطلاح مرگ دندان و یا نکروز (Necrosis) شدن آن کاملا امکان پذیر است. اگر راه عبور رگ‌های خونی به دندان قطع و یا مسدود شود، ارتباط آن با بدن قطع شده و نکروز رخ می‌دهد.

 

چه عواملی موجب مرگ دندان می‌شود؟

نکروز پالپ عمدتا به خاطر وارد شدن ضربه، آلودگی‌های بیولوژیکی، پوسیدگی‌های عمیق، بیماری‌های مربوط به لثه و انجام ترمیم گسترده دندان رخ می‌دهد. در طی این آسیب‌ها لایه‌های خارجی دندان ترک خورده و ضعیف می‌شوند. در همین راستا عفونت‌های باکتریایی که شامل گاز و چرک می‌شود به مرور در دندان نفوذ کرده و به پالپ می‌رسد. در اثر عفونت پالپ درد و تورم به ریشه رسیده و در صورت کم‌توجهی به زمان درمان آن، در این حالت است که مرگ دندان اتفاق می‌افتد.

 

شاید این سوال برایتان پیش آید که وقتی دندان مرده است چرا لازم است روت کانال‌تراپی دندان مرده را انجام دهیم؟

روت کانال‌تراپی دندان مرده یکی از مهم‌ترین دلایل برای حضور به کلینیک‌های تخصصی دندان‌پزشکی است. اگرچه دندانی که نکروز شده از دست رفته به حساب آید ولی حضور آن با وجود عفونتی که در پالپش رخ داده است باعث می‌شود، به مرور زمان دیگر دندان‌ها را نیز مبتلا کند.

سرایت پوسیدگی به سایر دندان‌ها و دهان می‌تواند خطرات جبران ناپذیر جانی و مالی زیادی به بیمار وارد کند. اینگونه نه تنها ممکن است این عفونت سبب‌ساز بیماری‌های بیشتری شود بلکه بجای پرداخت هزینه یک درمان، هزینه درمان چندین دندان نیز باید پرداخت شود.

بنابراین ضروری است که در صورت مشاهده هریک از علائم مربوط به نکروز پالپ، برای انتخاب یک روش مناسب درمانی به یک متخصص اندو مراجعه کنید. اینگونه اطمینان حاصل خواهید کرد که دندان‌های شما با بهترین روش بهبود خواهد یافت.

 

پالپیت دندان چیست؟

در قسمت داخلی دندان کانال‌های ریشه، عصب و عروق خونی است که همگی در داخل یک عضو زنده به نام پالپ وجود دارند. اصطلاح پالپیت زمانی رخ می‌دهد که پالپ دچار التهاب ناشی از عفونت شود و پوسیدگی از مینا و عاج عبور کند. آنگاه برای درمان دندان پالپیت لازم است به یک متخصص اندو توانا برای حفظ سلامت دندانتان مراجعه کنید.

انواع پالیپت دندان شامل: پالپیت برگشت‌پذیر و برگشت ناپذیر.

  1. زمانی که پالپیت برگشت‌پذیر باشد، آسیب‌های دندان قابل برگشت بوده و بدون نیاز به درمان ریشه قابل ترمیم خواهد بود . به این صورت که درد ناشی از پالپیت با برداشتن محرک‌هایی مثل گرما و سرما در چند ثانیه فروکش کند.

زمانی که پالپیت برگشت‌پذیر تبدیل به پالپیت برگشت ناپذیر می‌شود که نسبت به درد‌های طولانی مدت، التهاب و پوسیدگی‌های عمیق آن بی توجه باشیم. در این صورت لازم است علاوه بر از بین بردن عفونت، پالپ نیز برای بهبود دندان تخلیه شود. که اینکار حتما باید تحت نظر یک متخصص اندو و با کمک تجهیزات پیشرفته انجام شود.

 

راه‌های درمان‌ پالپ دندان‌ زنده و نکروز شده:

  1. روت کانال‌تراپی (درمان ریشه دندان) بدون نیاز به جراحی
  2. ری‌اندو و یا درمان ریشه مجدد
  3. جراحی اپیکواکتومی
  4. پالپوتومی (جراحی ترمیمی که بیشتر در کودکان استفاده می‌شود.)
  5. پالپکتومی (جراحی تخلیه پالپ ریشه)
  6. کشیدن دندان

 

 

چه زمان کشیدن دندان انتخاب می‌شود؟

اگر هیچ امیدی برای نجات حیات مجدد یک دندان وجود نداشته باشد و زمانی که گستردگی آسیب به قدری باشد که نه تنها خود دندان بلکه دندان‌های مجاور و لثه بشدت آلوده شده باشند، آنگاه برای حفظ سلامت بیمار بهتر است دندان کشیده شود.

پس از مدت تخمین زده شده توسط اندودنتیست لازم است فضای خالی دندان با کمک هریک از روش‌های پیشنهادی ایشان مانند بریج، ایمپلنت و یا دندان مصنوعی پر شود تا احتمال تغییر شکل و جابجایی فک و سایر دندان‌ها از بین برود.

 

راه‌های جلوگیری از عفونت دندان

تنها نکته مشترک در بین تمام مشکلات دندانی به علت عدم رعایت بهداشت فردی رخ می‌دهد.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان (روزی دوبار مسواک بزنید. از نخ دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.)
  • رعایت رژیم غذایی سلامت شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات
  • ممانعت از مصرف سیگار و الکل
  • نوشیدن فراوان آب برای شستشوی دندان
  • چکاپ منظم و هر 6 ماه توسط متخصص درمان ریشه
  • محافظت از دندان در برابر ضربه‌هایی که در ورزش رخ می‌دهد. (از محافظ دندان استفاده کنید)
  • استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید

 

مشاوره و رزرو وقت برای درمان ریشه دندان در شرق تهران

 دکتر دادگر متخصص درمان ریشه دندان (متخصص اندو)، دارای یکی از مجهز ترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی جامع درمان های اندو ( درمان ریشه دندان ) در شرق تهران است. شما می توانید برای دریافت نوبت و اطلاع از درمان ریشه دندان با شماره های زیر تماس بگیرید.

سنگ پالپ چیست؟

کلسیفیه پالپ (Calcifiation Pulp) یا همان سنگ پالپ، شرایطی خاص است که در آن بافت نرم پالپ سفت و سخت می‌گردد. همین موضوع منجر به درد وحشتناک دندان است و تنها راه درمان پاکسازی کانال ریشه با هریک از روش‌های مورد تشخیص اندودنتیست است.

 

چرا پس از عصب‌کشی باز هم درد دارم؟

مقدار کمی درد پس از چند روز از درمان اولیه ریشه کاملا طبیعی است. زیرا قطع و خارج کردن عروق خونی و اعصاب موجب ایجاد زخم و التهاب در اطراف ریشه شده و برای التیام آن زمان لازم است.

باور‌های اشتباهی وجود دارد که پس از عصبکُشی دندان، دیگر دندان هیچ حسی نخواهد داشت. این درست است که با روت کانال‌تراپی از درد دندان رها می‌شوید. اما با عفونت مجدد ریشه دندان ممکن است این درد مجدد به سراغتان آید.

در واقع این درد مربوط به غشای پریودنتال انتهای ریشه دندان است نه پالپی که در طی درمان ریشه تخلیه شده است. باکتری‌ها و بقایای عصب نکروز شده باقی مانده، در حفره‌ پالپ جمع شده و به انتهای ریشه فشار وارد کرده و همین موضع موجب درد و یا کیست در ریشه می‌شود. در اینصورت شما نیازمند ری‌اندو و یا جراحی اپیکواکتومی می‌باشید.

دلایل تغییر رنگ دندان:

همانطور که اشاره شد دندان همانند عضو‌های زنده دیگر بدن از عروق خونی و عصبی تشکیل شده است. با عفونت شدید و نکروز شدن ، مسیر گذر خون در این عضو زنده از بین می‌رود. همین موضوع موجب شده که رنگ دندان کدر شده و به سوی رنگ زرد و کبودی پیش برود. این رنگ کبودی دقیقا مشابه کبودی دیگر عضو‌های بدن است.

 

چرا پس از مرگ دندان باز هم احساس درد می‌کنیم؟

این منطقی به نظر می‌رسد که با مرگ دندان و قطع شدن ریشه عصبی، احساس درد باید از بین برود. اما زمانیکه این مرگ به دلیل هجوم باکتری‌ها به ریشه و پالپ بوده باشد، آنگاه حجم زیاد عفونت به ریشه فشار وارد کرده و در صورت خارج نکردن آن حتی کیست در ریشه ایجاد می‌شود.

چه زمانی طول می‌کشد تا یک دندان زنده، بمیرد؟

بسته به میزان آسیب و ضربه‌خوردگی دندان، پوسیدگی پیشرفت می‌کند. همچنین با زیر پا گذاشتن بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی نامناسب سرعت رشد آلودگی افزایش می‌یابد. آنگاه در مدت چند روز، چند ماه و یا چندسال، ممکن است یک دندان به طور کامل از بین برود.

 

اگر تا زمان قرار ملاقات دندان‌پزشکی درد شدیدی دارید:

  • بهتر است برای التیام دردتان مسکن‌های ضد‌التهاب بدون نسخه مانند ایپوبروفن مصرف کنید.
  • از نوشیدن، نوشیدنی‌های بسیار سرد و بسیار گرم خودداری کنید.
  • با غذاهای سفت و سخت به دندانتان فشار وارد نکنید.
  • در اسرع وقت خود را به یک متخصص اندو برسانید.

اقدامات لازم قبل از درمان ریشه

در گذشته درمان کانال ریشه به دلیل نبود ابزار‌های کافی و مجهز بسیار دردناک سپری می‌شد. همین موضوع باور‌های غلطی در ذهن مردم به وجود آورد که کشیدن دندان راه حلی راحتتر و بدون درد است.

در حال حاضر با وجود دارو‌های آرام‌بخش تاثیرگذار بسیاری که برای درمان درد دندان در اختیار پزشکان قرار دارد و همچنین تجهیزات پیشرفته و تخصصی دندان‌پزشکی، علاوه بر سرعت روند درمان و افزایش کیفیت، درد نیز کاملا کنترل می‌شود.

پس از اولین ملاقات با اندودنتیست ایشان برایتان رادیوگرافی دیجیتال از دندانتان انجام می‌دهند. با کمک این ابزار پیشرفته با سرعت بالاتر و تشعشع کمتری تصویربرداری انجام می‌شود.

برای تشخیص دقیق‌تر در مورد محل درد، زمان شروع آن و عواملی که موجب تشدید دردتان می‌شود از شما سوالاتی پرسیده می‌شود.

سپس در صورت مشاهده عفونت شدید ممکن است برای چند روز قبل از درمان ریشه برایتان آنتی‌بیوتیک و مسکن ضد التهاب تجویز کنند.

مراحل عصب‌کشی پالپ زنده و نکروز شده

عصب‌کشی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تخصصی درمان دندان است که توسط متخصصین اندو با هدف نجات یک دندان زنده تا آخرین لحظات، انجام می‌شود. در واقع با کمک این راهکار می‌توانید عمر دندان‌های طبیعی خود را افزایش دهید.

مراحل درمان‌ پالپ دندان‌ زندهعموما در یک الی 2 جلسه انجام می‌شود.

پس از ورود به مطب با کمک دهان‌شویه ضد باکتری دهانتان را برای 15 ثانیه شستشو خواهید داد.

سپس تصویر رادیوگرافی دندان و سوابق دندانپزشکی گذشته شما مورد بررسی دقیق متخصص اندو قرار می‌گیرد.

  • سپس در اولین اقدام پس از بی‌حسی با کمک مته مسیری برای ورود به ریشه ایجاد می‌شود.
  • در گام نهایی با کمک فایل مخصوص پاکسازی و تخلیه عفونت از پالپ و کانال‌های اصلی و فرعی ریشه انجام می‌شود. دسترسی به کانال‌های فرعی و ظریف با کمک دستگاه میکروسکوپ سه بعدی انجام می‌گردد.
  • سپس فضای خالی موجود در کانال با مواد دائمی زیست سازگاری، پر می‌شوند.
  • سپس تاج دندان پانسمان موقت می‌شود.
  • از آنجایی که دندان ترمیم شد ممکن است شکننده شود، برای برخی از افراد لازم است برای استحکام بیشتر از تاج و یا روکش استفاده شود.
  • پس از چند روز طبق تشخیص پزشک برای پر کردن دائمی تاج دندان و یا روکش دندان به مطب دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

 

درمان‌ پالپ دندان‌ در مرکز درمان های اندو دکتر دادگر

برای درمان‌ پالپ دندان‌ زنده و نکروز شده در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر واقع در شرق تهران کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *