عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان و نوجوانان، کمک می‌کند تا دندان‌های دائمی که در فرایند رشد قرار دارند، از دست نروند و زنده باقی بمانند. درمان ریشه دندان‌های شیری و دائمی نابالغ همچنین برای محافظت از دندان‌های طبیعی آسیب دیده کودکان که بر اثر عوامل مختلفی چون ضربه و پوسیدگی شدید آلوده شده‌اند، راه حل درمانی موثری است.

عصب کشی دندان کودکان

درمان ریشه دندان نابالغ یکی از پیچیده ترین اقدامات دندان پزشکی ریشه است. که نیازمند مهارت و تخصص ویژه اندودنتیست‌های با تجربه است. زیرا این دندان‌ها همانند دندان‌های شیری ضعیف بوده و از طرفی همانند دندان‌های دائمی بالغ عمری طولانی خواهند داشت. لذا اهمیت حفظ و نگهداری آنها به مراتب بالاتر از دندان‌های دیگر است.

دندان‌های نابالغ در سنین نوجوانی و پس از افتادن دندان شیری، سر از ریشه بیرون آورده و رشد می‌کند. علی رغم پیگیری‌های والدین و مراقبت کودک به دلایل مختلفی این دندان اصلی ممکن است دچار پوسیدگی و در نتیجه عفونت شود. در این صورت لازم است برای درمان عفونت ریشه هرچه سریعتر دندان دائمی فرزندتان، به یک متخصص اندو معتبر و با تجربه مراجعه کنید.

چرا توصیه می شود دندان های دائمی کودکان توسط متخصص ریشه دندان درمان شود ؟

چرا توصیه می شود دندان های دائمی کودکان توسط متخصص ریشه دندان درمان شود ؟ به این علت که سیسیتم کانال ریشه دندان کودکان بسیار پیچیده است و حفظ پالپ دندان در کودکان برای ادامه رشد دندان های آن ها بسیار مهم و حیاتی است .برای همین دندان پزشک بیماران را به یک متخصص درمان ریشه مانند کلینیک دکتر فرحناز دادگر ارجاع می دهد تا با وسایل و تجهیزات مخصوص مانند میکروسکوپ و مهارت و تجربه بهترین درمان را برای کودکان انجام دهند . شما می توانید برای مشاوره و رزرو وقت با شماره های زیر در تماس باشید : ۰۲۱-۷۶۷۰۵۰۰۳ – ۰۹۱۲۰۰۴۷۹۴۶

 

درمان ریشه دندان‌های شیری و دائمی نابالغ

درمان ریشه یا اندودنتیکس شاخه‌ای از دندان‌پزشکی است که به آسیب‌های موجود در پالپ و ریشه و نواحی داخلی دندان می‌پردازد. عصب کشی دندان‌های شیری و دائمی که به تازگی رشد کرده‌اند توسط متخصصین درمان کانال ریشه و با کمک تجهیزات پیشرفته (مانند میکروسکوپ سه بعدی) در کلینیک‌های معتبر دندان‌پزشکی انجام می‌شود.دندان‌های دائمی نابالغ به دلیل اینکه هنوز فرایند رشد و تکمیل خود را کامل نکرده‌اند، برای عصب کشی یا درمان ریشه نیاز به تخصص و دانش بیشتری دارند. متخصص اندو تلاش میکند ریشه دندان نابالغ حفظ شود تا تاج دندان فرایند رشد طبیعی خود را طی نماید. به این ترتیب دندان کودکان تا بزرگسالی باقی می‌ماند و نیازی به کشیدن آن نخواهد بود.

عصب کشی دندان کودکان

علائمی که نیاز است دندان های دائمی کودکان را درمان کنیم

چه علائمی باعث می شود که نیاز است دندان های دائمی کودکان را درمان کنیم ؟
  • درد هنگام جویدن غذا که بیشتر در دندان های انتهایی است
  • درد های شبانه که باعث نداشتن خواب راحت کودکان می شود
  • گیر افتادن مواد غذایی در دهان و درد های بعد از آن

شما باید بعد از دیدن این علائمی حتمان به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید تا از خراب شدن بیشتر دندان فرزندتان جلوگیری کنید . ما در کلینیک دکتر دادگر در کنار شما هستیم تا  راهنمایی ها و درمان های لازم برای بهبود کودک شما را انجام دهیم .شما می توانید برای مشاوره و رزرو وقت با شماره های زیر در تماس باشید:

۰۲۱-۷۶۷۰۵۰۰۳ – ۰۹۱۲۰۰۴۷۹۴۶

 

چه زمان دندان‌های شیری و دائمی نابالغ نیاز به درمان ریشه دارند؟

به دلیل ضربه و یا ترک‌خوردگی دندان و یا وجود حفره در تاج دندان ، دندان‌های شیری و دائمی جوان به مرور دچار پوسیدگی و عفونت می‌شوند. گاها این عفونت و باکتری‌ها به اعماق دندان نفوذ کرده و ریشه را درگیر می‌کند.

مشاوره عصب کشی دندان کودکان در شرق تهران

برای رزرو نوبت می توانید با شماره های زیر در تماس باشید.

پالپ دندان‌های نو ظهور کودکی و نوجوانی (قسمت نرم میانی دندان که شامل عروق عصبی و خونی است) بسیار سریعتر از دندان‌های دائمی آلوده به عفونت و در نتیجه پوسیدگی می‌شوند. زیرا این دندان‌ها بسیار ظریف‌تر و ضعیف‌تر بوده و احتمال شکستن و نفوذ باکتری در آن زیاد است. از طرفی با وجود مراقبت‌های والدین، کودکان توانایی کمتری در کنترل رسیدگی مناسب و درست به دندان دارند.

اهمیت حفظ دندان‌های شیری برای دندان دائمی جوان

لازم است دندان‌های مولر اولیه تا زمان رشد و بیرون آمدن دندان‌های دائمی جوان حفظ شوند. زیرا حضور آنها موجب شکل‌گیری و نظم دقیق دندان‌ها در آینده می‌شود. همچنین کمک می‌کند تا دندان‌های دائمی با فاصله‌ای درست از باقی دندان‌های دائمی رشد کند و ساختار فک و صورت به صورت متوازن شکل گیرند.

 

تفاوت دندان شیری و دندان دائمی

درمان ریشه دندان شیری و دائمی نابالغ که دچار پوسیدگی شدند یکی از چالش برانگیز‌ترین درمان‌های دندان‌پزشکی برای متخصصان اندو است. در بزرگسالان متخصصین اندو با ایجاد سوراخ کوچکی در بالای دندان عصب آسیب دیده ، دندان را به طور کامل تخلیه می‌کنند. پس از  پاکسازی کانال ریشه و ضدعفونی کردن آن، پزشک فضای خالی کانال را کاملا پوشش می‌دهد.

اما درمان ریشه در دندان‌های شیری و نابالغ به پیچیدگی دندان‌های دائمی نیست. زیرا هدف از نجات دندان شیری ، طول عمری به میزان چند سال است. دیگر لازم نیست مانند دندان‌های دائمی به عمر طولانی دندان توجه کنیم. زیرا این دندان پس از چند سال می‌افتد و جای خود را به دندان اصلی و دائمی می‌دهد.

 

مراحل درمان ریشه دندان شیری و دائمی

مراحل درمان ریشه دندان شیری و دائمی

هدف از عصب کشی دندان کودکان حفظ دندان‌های طبیعی است.

  • در صورت عفونی شدن ، طبق تشخیص پزشک قبل از شروع عملیات درمانی ، داروی آنتی بیوتیک تجویز میگردد.
  • در گام اول از دندان کودک تصویر برداری رادیوگرافی انجام می‌شود تا برای بررسی دقیق از آن استفاده شود.
  • در مرحله بعد با توجه به همکاری کودک داروی بی‌حسی تزریق می‌شود.
  • حال با تراشیدن تاج دندان متخصص اندو وارد پالپ شده و پالپ دندان را از هرگونه آٖلودگی پاکسازی می‌کند.
  • سپس کانال ریشه پاکسازی و با مواد زیست سازگار بخوبی مهر و موم می‌شود تا احتمال نفوذ آٖلودگی مجدد به حداقل برسد.
  • در نهایت با توجه به جراحت و آسیب دندان، دندان مجددا پر یا قالب گیری شود .

آیا لازم است همه دندان‌های شیری عصب‌کشی شوند؟

تشخیص این مورد تنها بر عهده یک دندان‌پزشک اندو متخصص است. تنها ایشان می‌توانند پس از بررسی‌های دقیق این تصمیم را بگیرند. با این وجود لازم به ذکر است که اگر میزان پوسیدگی دندان شیری به قدری باشد که به دندان دائمی زیرین انتقال داده شود و یا عمر دندان به پایان رسیده باشد، عموما انتخاب اندودنتیست‌ها کشیدن دندان به جای درمان ریشه است.

متخصص عصب کشی دندان کودکان

تمام متخصصین عصب کشی، دندانپزشک هستند ولی عکس این موضوع صادق نیست یعنی از میان تمامی دندانپزشکان تنها 3 درصد از آن‌ها تحصیلات خود را دوره تخصصص به عنوان یک متخصص درمان ریشه ادامه داده‌اند.

پس از اتمام دوره عمومی دندانپزشکی و پس از قبول در آزمون تخصصی دندانپزشکی، یک دندانپزشک متخصص ریشه حدوداً 3 سال را به شکل متمرکز بر یادگیری عمیق مفاهیم و موضوعات این رشته می‌گذراند.در دوره تخصص درمان ریشه دندان، یک دندانپزشک به شکل متمرکز فرا می‌گیرد که چگونه درد‌های دندانی را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای آن انتخاب کند.

در کودکان هم بخاطر اینکه این دندان‌های آن ها مانند دندان‌های شیری ضعیف بوده و از طرفی همانند دندان‌های دائمی بالغ عمری طولانی خواهند داشت بهتر است برای درمان به متخصص عصب کشی دندان کودکان مراجعه کرد . خانم دکتر دادگر با تجربه بالا و مدرک تخصصی در این زمینه می توانند راهنمای شما در این مسیر باشند و شما را همراهی کنند.

 

عصب کشی دندان کودکان در مرکز درمان های اندو دکتر دادگر

برای عصب کشی دندان کودکان در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر واقع در شرق تهران کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.

عصب کشی دندان کودکان در کلینیک دندان پزشکی در تهرانپارس

از خدماتی که کلینیک دندان پزشکی دکتر دادگر انجام می شود عصب کشی دندان کودکان است. برای رزرو وقت در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر واقع در شرق تهران کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.