ترميم دندان هاي شيري‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

برخلاف تصورعموم افراد که فکرمی کنند ترمیم دندان کودکان ضرورتی ندارد باید به دندان های شیری کودک اهمیت داد و در صورت پوسیدگی او را برای ترمیم به نزد دندانپزشک برد .

کودکان معمولا از زمان تولد ۱۲ دندان شیری دارند که در زیر لثه مخفی شده است . زمان دندان در آوردن کودکان اندکی باهم فرق دارد .دندان شیری پس از رویش ممکن است به دلایلی آسیب ببیند و نیاز به ترمیم پیدا کند . ترمیم دندان کودکان فرایندی است که در آن دندان های فک بالا و پایین کودک که پوسیدگی دارند یا آسیب دیده اند ترمیم می شوند .

یکی از پرکاربرد ترین روش های ترمیم دندان کودکان پر کردن دندان ها است. پر کردن دندان هم برای دندان شیری  و هم برای دندان های دائمی کودکان قابل انجام است .

ترمیم دندان شیری چیست ؟

به روشی که در آن بیماری های دندان کودکان درمان می شود و یا از آن پیشگیری می شود ترمیم دندان شیری گفته می شود . روش های درمانی که در ترمیم دندان کودکان به کار می روند عبارت است از عصب کشی دندان کودکان ، پر کردن دندان ، کشیدن دندان ، استفاده از فضا نگهدارنده ها

بسیاری از والدین تصور می کنند که دندان های شیری در صورت پوسیدگی نیاز به ترمیم ندارند و بدون هیچ نگرانی می توان آن ها را کشید اما لازم است بدانید تا زمان آماده شدن دندان های دائمی برای رشد دندان های شیری باید وجود داشته باشند  .

با از بین رفتن دندان آسیاب شیری دوم به علت پوسیدگی، دندان آسیاب دائمی نمی تواند جای مناسب خود را در دهان کودک پیدا کند و باعث مسدود شدن مسیر رشد دیگر دندان ها می شود .

ترمیم دندان کودکان چه زمانی لازم است ؟

دندان های کودکان به دلایل زیر ممکن است نیاز به ترمیم داشته باشد :

  • پوسیدگی و خرابی دندان
  • شکستگی دندان
  • عدم رشد صحیح دندان ها
  • بی نظمی دندان ها
  • درد فک و یا سردرد و دردهای عضلانی مرتبط با فک
  • جلوگیری از درد و احتمال تشکیل آبسه
  • تغییر رنگ و لکه شدن دندان ها

اگر پوسیدگی دندان کودک با درد همراه باشد می توان آن ها را پرکرد اما اگر پوسیدگی با درد همراه نباشد به جای پر کردن باید  از محلول‌های فلوراید (فلوراید تراپی) و ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کرد تا روند پوسیدگی موقف شد .

فرایند ترمیم دندان شیری کودکان (پرکردن دندان)

برای ترمیم دندان شیری کودکان باید مراحل زیر را انجام داد :

آماده کردن کودک :

ابتدا استرس را از کودک خود با صحبت و دلایل منطقی دور کنید. همچنین می توانید از گاز نیتروژن برای کاهش استرس و آرام کردن فضا کمک بگیرید. و بگذارید تا پزشک با کودک شما تعامل و ارتباط برقرار کند.

معاینه دندانپزشکی :

درمعاینه دندانپزشکی پزشک با استفاده از عکس برداری دندان و معاینه ، دندان های پوسیده شده را مشخص می کند .

بی حسی:

پس از معاینه دندان پزشک با استفاده از بی حسی موضعی و زدن آمپول دندان هایی که نیاز به ترمیم دارند را بی حس می کند . قبل از زدن آمپول دندان پزشک یک ژل بی حس کننده را روی لثه ها      می زند تا هنگام زدن آمپول دندان ها درد نگیرند .

برداشت پوسیدگی دندان :

پس از اینکه دندان فرزند شما بی حس شد و دیگر هیچ دردی را احساس نکرد دندان پزشک با یک ابزار تراش اقدام به تشکیل حفره و برداشتن پوسیدگی دندان کودک شما می کند . در حین این کار دستیار دندان پزشک با استفاده از ابزار مکشی آب دندان کودک شما را تمیز کرده و هرگونه چرک و آلودگی را از آن خارج می کند.

پر کردن :

بعد از برداشتن پوسیدگی دندان، دندان پزشک حفره ایجاد شده را با موادی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می‌کند. و پس از شستشوی دندان مراحل ترمیم به پایان می رسد .

کشیدن دندان شیری:

با وجود اینکه دندان های شیری همانند دندان های دائمی اهمیت زیادی دارند و تا جایی که امکان دارد باید سعی کرد دندان های شیری حفظ شوند اما در بعضی موارد که میزان پوسیدگی بسیار زیاد می باشد وامکان ترمیم وجود ندارد راهی جز کشیدن دندان نیست زیرا اگر دندان عفونت کند و این عفونت به استخوان برسد ممکن است باعث آبسه دندان شود .

برای این که ترتیب دندان های دائمی در آینده به هم نریزد و به خوبی رشد کنند پس از کشیدن دندان شیری دندانپزشک می تواند از دندان مصنوعی یا فضا نگهدار استفاده کند .

چرا باید دندان کودکان را ترمیم کرد ؟

  • افزایش اعتماد به نفس کودکان
  • بهبود مهارت صحبت کردن کودک
  • درست جویدن غذا هنگام غذا خوردن
  • سلامت و رشد درست دندان های دائمی در آینده
  • پر کردن دندان کودکان از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.

بازگشت پوسیدگی دندان شیری

هنگامی که دندانهای شیری پوسیده کودک خو را پر می کنید ممکن است بعد از مدتی این پوسیدگی برگردد . اگر حفره به وجود آمده در بین دندان ها باشد احتمال بیشتری برای بازگشت پوسیدگی دندان وجود دارد .

مراقبت های پس از پر کردن دندان شیری

پس از پر کردن دندان از نوشیدن مایعات خیلی سرد یا داغ خودداری کنید . اگر حساسیت به سرما و گرما تا مدتی برطرف نشد و دندان ها هنگام جویدن درد گرفت باید مجدد به دندان پزشک مراجعه کنید. برای پیشگیری از پوسیدگی بیشتر دندان به کودک خود یاد دهید مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کند.

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که پس از ترمیم دندان کودکان آب دهان او بیرون ریخته و کودک حس می کند لب و دهان او بزرگ شده است و احساس ناخوشایندی دارد همه این موارد طبیعی بوده و به دلیل آثار داروی بی حس کننده هستند بنابراین اصلا نگران نباشید زیرا پس از چند ساعت از بین خواهد رفت .