درمان پالپ دندان نکروز شده (مرده)

درمان پالپ دندان نکروز شده ( مرده ) و یا دندانی که هنوز کاملا نمرده اما آسیب دیده و عفونت زیادی دارد، یکی از بهترین راه حل‌ها برای جلوگیری از گسترش عفونت در دهان و دیگر دندان‌ها است. داشتن یک دندان پوسیده و سیاه نه تنها می‌تواند منجر به بیماری‌های مربوط به دندان شود ، بلکه داشتن یک لبخند زیبا و همنشینی مطبوع با دوستانتان را از شما می‌گیرد.

به همین دلیل ، لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع این مشکل به یک متخصص اندو ( ادودنتیست ) مراجعه کنید. ادودنتیست ، دندان‌پزشکی متخصص در زمینه درمان ریشه دندان است که مهارت بالایی در استفاده از تجهیزات پیشرفته دندان‌پزشکی دارد و قادر است با پیشرفته‌ترین خدمات ، بهبود دندان شما را تضمین کند.

 

درمان پالپ دندان نکروز شده

 

درمان پالپ دندان زنده و یا دندان نکروز شده یکی از بزرگترین چالش‌های درمانی در میان اندودنتیست‌ها است. دندان از ساختار سختی احاطه شده که درون آن را بافت نرم سرشار از رگ‌های خونی و عصبی تشکیل داده است. در واقع به این قسمت نرم دندان ،”پالپ” می‌گویند. برای درک هرچه بهتر لازم است که در ابتدا با آناتومی یک دندان آشنا شویم.

مشاوره و رزرو وقت برای درمان پالپ دندان نکروز شده در تهرانپارس

دکتر دادگر متخصص درمان ریشه دندان (متخصص اندو)، دارای یکی از مجهز ترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی جامع درمان های اندو ( درمان ریشه دندان ) در شرق تهران است. شما می توانید برای دریافت نوبت و اطلاع از نحوه درمان پالپ دندان نکروز شده با شماره های زیر تماس بگیرید.

.

ساختار تشکیل دهنده دندان

دندان‌ها به طور کلی از 4 بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

  1. تاج دندان : بخش نخست که در واقع همان ناحیه ای است که دربالاترین قسمت دندان و دهان باز دیده می‌شود “تاج” دندان نام دارد.
  2. مینای دندان : خارجی‌ترین و سخت‌ترین لایه دندان که وظیفه محافظت از دیگر اجزای دندان را برعهده دارد “مینا”ی دندان می‌گویند.
  3. عاج دندان : لایه بعدی که وجود دارد، از بالا با مینای دندان پوشیده شده و رنگی کدر‌تر از مینا دارد و از پایین متصل به پالپ است و با بافتی استخوانی مانند کاور شده است.
  4. پالپ دندان : ناحیه بعدی که در زیر عاج دندان وجود دارد که به نسبت دو لایه بالایی نرم‌تر و آسیب پذیر‌تر است :پالپ” نام دارد. فضای داخلی پالپ از عروق خونی و عصبی پوشانده شده است. انتهای این ناحیه حساس ، به ریشه دندان متصل است که راه ارتباط مستقیم با عصب و مغز است. به همین دلیل به طور عامیانه به “پالپ” عصب دندان نیز گفته می‌شود.

 

چگونه پوسیدگی موجب مرگ دندان می‌شود؟

پالپ نکروز شده که به اصطلاح به مرگ دندان معروف است مانند مرگ هر عضو دیگری از بدن به معنای قطع شدن راه ورود خون به آن عضو است. با وارد شدن ضربه یا رعایت نکردن به موقع و درست بهداشت دهان و دندان، دچار آسیب شده و دیگر قدرت محافظت از خود در برابر آلودگی‌ها و باکتری‌ها را ندارد.

در این صورت عفونت از تاج, مینا و عاج دندان عبور کرده و وارد بخش اساسی دندان یعنی پالپ می‌شود. با شیوع عفونت در پالپ، مرگ دندان اتفاق میفتند.

راه‌های درمان پالپ نکروز شده چیست؟

پالپ نکروز شده را می‌توان تنها با دو روش درمان کرد:

1. عصب‌کشی پالپ

راه حل اول عصب کشی پالپ است که تضمین می‌کند دندان شما برای سالهای زیادی برایتان کار خواهد کرد. در این روش یک متخصص اندو معتبر و ماهر با کمک روش‌های تخصصی ، دندان طبیعی شما را نجات می‌دهد. درگام اول پس از اعمال بی‌حسی موضعی، ناحیه آلوده پالپ را خارج کرده و سپس کانال ریشه را پاکسازی می‌کند. در انتها ، ریشه با کمک مواد زیست سازگاری مانند گوتا پرکا ، مهر و موم می‌شود تا احتمال وارد شدن هر میکروبی به حداقل برسد.

2. کشیدن دندان

راه حل دوم تنها زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر نتوان تحت هیچ شرایطی دندان را نجات داد و یا بیمار حاضر به درمان ریشه و پالپ دندانش نباشد.

علائم یک دندان نکروز شده چیست؟

  • حساسیت به نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • درد طولانی مدت و غیر قابل تحمل
  • تغییر رنگ دندان به سیاهی
  • بو و مزه بد دهان

اگر درد دندان را نادیده بگیریم چه اتفاقی میفتد؟

یک دندان در حال مرگ اگر چه ممکن است سریعا تاثیرات خود را نشان ندهد و یا فکر کنید وقتی عصب دندان از بین برود دیگر نباید به دندان توجهی کرد. اما بی توجهی به آن در طول زمان تمامی دندان‌های مجاور و در نتیجه کل دهان و فک را درگیر می‌کند. همچنین موجب پخش شدن عفونت در سر، گوش و گردن می‌شود.

آیا ممکن است پس از درمان پالپ دندان نکروز شده مجددا نیاز به درمان پیدا کنیم؟

هیچ تضمین قطعی برای جلوگیری دائم از عفونت وجود ندارد. اگرچه درمان پالپ و عصب دندانی که توسط متخصصین ریشه انجام می‌شود تا 95 درصد موفقیت آمیز گزارش شده است. اما باز هم ممکن است در شرایط خاص مانند ضربه خوردگی، ترک و شکستن دندان و یا پر نشدن کافی منافذ کانال ریشه، دندان مجددا آلوده شود.

پالپ دندان نکروز شده در دندان پزشکی دکتر دادگر

برای درمان پالپ دندان نکروز شده در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.

درمان دندان نکروز شده در بهترین کلینیک دندان پزشکی شرق تهران

برای درمان پالپ دندان نکروز شده در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر در تهرانپارس کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.