درمان دندان ضربه خورده

دندان ضربه خورده ممکن است به شکستن و ترک خوردگی مینای دندان منجر شود. این اتفاق تجربه شایعی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی با آن مواجه شود. این آسیب ممکن است در اثر رعایت نکردن فرد و یا حوادثی مانند تصادف و یا زمین خوردن رخ دهد. داشتن دندان‌های زیبا و مرتب دلیل زیبایی لبخند است. زمانی که دندان به هر دلیلی از شکل طبیعی خود خارج می‌شود و ظاهری غیرعادی به خود می‌گیرد،‍‍‍‍ احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند. اگر برای درمان دندان ضربه خورده به موقع به یک متخصص اندو که از مجهز‌ترین ابزار‌های دندان‌پزشکی برای درمان بیمارانش استفاده می‌کند، مراجعه کنید ؛ می‌توان تضمین کرد که دندانتان نجات داده شده و لبخند زیبا به چهره شما باز می‌گردد.

 

درمان دندان ضربه خورده

 

درمان ریشه دندان ضربه خورده زمانی لازم است که میزان ترک دندان به قدری باشد که سبب نفوذ باکتری به داخل پالپ و در نهایت عفونت ریشه دندان شود. در این حالت پالپ به اصطلاح نکروز شده و لازم است با روش روت کانال‌تراپی دندان را نجات داد.

یک دندان ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دچار شکستگی و ترک شود. از جمله این دلایل می‌توان به برخورد جسم سنگین به دندان، افتادن از روی ارتفاع، مصرف نامناسب مواد غذایی سرد و گرم، تصادف و غیره… اشاره کرد.

در صورت مواجهه با شکستگی و خونریزی دندان ضربه خورده چکار باید کرد؟

در صورت شکستن دندان و خونریزی، باید بلافاصله دهان و دندان را به خوبی با آب ولرم شستشو داد. سپس لازم است برای کنترل خونریزی از کمپرس آب سرد استفاده کنید تا تورم و خونریزی فروکش کند.

اگر دندان شکست و یا از جای خود به بیرون افتاد، سریعا آن را بشویید و در محلول آۤب و نمک، شیر بگذارید و یا در پارچه گازی تمیزی بپیچید. تنها ۳۰ دقیقه زمان دارید تا خود را سریعا به یک متخصص اندو برسانید تا مجدد بتوان دندان را در لثه متصل کرد.

مراقبت های بعد از درمان ریشه کودکان

مراقبت های بعد از ریشه دندان کودکان برای بهبود و گرفتن بهترین نتیجه خیلی مهم است برای مثال
1. حتمان دو تا سه هفته بعد از درمان ریشه برای ترمیم یا بازسازی تاج آن دندان اقدام فرمایید
2. مسکن های تجویز شده حتمان سر ساعت خورده شود تا کودک دردی را حس نکند
3. خوردن به موقع و تا آخرین روز آنتی بیوتیک ها اگربرای کودک تجویز شده است
4. مراقبت های غذایی مانند خوردن غذا های نرم و نخوردن غذا های سخت که نیاز به جویدن دارند مانند ساندویچ یا گاز زدن میوه ها
شما می توانید برای مشاوره و گرفتن نوبت با شماره های زیر در تماس باشید :
۰۲۱-۷۶۷۰۵۰۰۳ – ۰۹۱۲۰۰۴۷۹۴۶

 

علائم عفونت در دندان ترک خورده

اگر با هریک از علائم زیر مواجه شدید، در سریعترین زمان ممکن خود را به یک متخصص درمان ریشه معتبر برسانید.

  • تب
  • درد به هنگام جویدن غذا (چه نرم چه سخت)
  • تورم لثه و قرمزی اطراف دندان آسیب دیده
  • حساسیت به تغییرات دمایی
  • مزه بد دهان
  • متورم شدن غدد لنفاوی

مشاوره و رزرو وقت برای درمان دندان ضربه خورده در شرق تهران

دکتر دادگر متخصص درمان ریشه دندان (متخصص اندو)، دارای یکی از مجهز ترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی جامع درمان های اندو ( درمان ریشه دندان ) در شرق تهران است. شما می توانید برای دریافت نوبت و اطلاع از نحوه درمان دندان ضربه خورده با شماره های زیر تماس بگیرید.

انواع روش‌های درمان دندان ضربه خورده

  1. روکش گرفتن دندان

برای درمان دندان ضربه خورده، در این روش با توجه به میزان ضربه و ترک دندان با کمک هر یک از انواع کامپوزیت، لومینیرز و پرسلن ، دندان را برای محافظت در برابر شکستن روکش می‌کنند.

  1. پر کردن دندان با مواد همرنگ

اگر آسیب‌دیدگی روی سطح تاج دندان باشد به گونه‌ای که بتوان مانند پر کردن ساده آن را اصلاح نمود، از این روش برای درمان استفاده می‌شود.

  1. کاشت دندان

در صورت بروز ضربه شدید به دندان و یا آسیب‌های عمقی ممکن است دندان بیفتد و یا نیاز به کشیدن داشته باشد. در این صورت می‌توان دندان را مجددا در جای خود قرار داد و یا با کمک ایمپلنت آن درمان کرد.

  1. روت کانال‌تراپی ( عصب‌کشی )

در درمان دندان ضربه خورده در صورت بی‌توجهی به ترک و شکستگی دندان، عفونت نفوذ کرده و پالپ نکروز می‌شود. در این صورت لازم است برای جلوگیری از گسترش آٖلودگی با درمان ریشه دندان ضربه دیده را درمان کرد.

عصب کشی دندان ترک خورده

عصب‌کشی یکی از راه‌های درمان دندان ضربه خورده است که به صورت عمیق آسیب دیده و برای نجات آن لازم است پالپ از باکتری تخلیه شود. اگر به موقع به یک متخصص اندو مراجعه کنید ایشان با کمک تخصص ویژه خود در استفاده از تکنیک‌های خاص روت کانال‌تراپی می‌توانند دندانتان را نجات دهد.

در گام اول پس از تصویربرداری با اشعه ایکس و بررسی دقیق میزان ترک دندان، عصب‌کشی آغاز می‌شود.

ابتدا پالپ آٖلوده و کانال ریشه از باکتری و چرک پاکسازی می‌شود تا از سرایت عفونت به سایر دندان‌ها جلوگیری شود، سپس مجاری خالی کانال با کمک موادی مانند گوتا پرکا زیست‌سازگار به خوبی مهر و موم می‌شود.

حال اگر شکستگی زیاد باشد و یا احتمال اینکه ترک منجر به شکستن دندان شود، لازم است با کمک روکش و یا پر کردن دندان، آن را به حالت طبیعی خود بازگرداند.

چکار کنیم تا دچار شکستگی دندان نشویم؟

  • همواره روزانه دوبار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. اما دقت کنید به دندانتان فشاری وارد نکنید.
  • به هنگام ورزش‌های سنگین و یا ساییدن دندان در شب از محافظ دندان استفاده کنید.
  • اجسام سخت و یا مواد غذایی سفت را با دندانتان نشکنید.
  • به محض مشاهده ترک‌های جزئی برای گرفتن مشورت، به متخصص اندو مراجعه کنید.

با توجه به میزان جراحت یک دندان ممکن است برخی از ترک‌ها هیچوقت کاملا بهبود نیابند و با گذر زمان به سمت جدا شدن و شکستن پیشرفت کنند. انتخاب نوع روش درمانی مناسب هر فرد تنها توسط یک متخصص ریشه با مهارت که توانایی استفاده از بهترین تجهیزات‌ تخصصی درمان دندان‌ را دارند ممکن است.

درمان دندان ضربه خورده در کلینیک دندان پزشکی دکتر دادگر

برای درمان دندان ضربه خورده خود در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.

درمان دندان ضربه خورده در بهترین کلینیک دندان پزشکی شرق تهران

برای درمان دندان ضربه خورده خود در کلینیک دندان پزشکی دکتر دادگر واقع در تهرانپارس کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.