درمان و جراحی کیست و ضایعات مجاور ریشه دندان

درمان کیست و ضایعات مجاور ریشه دندان نیازمند تخصص ویژه در زمینه دندان‌پزشکی است. همانطور که می‌دانید دندان عضوی بسیار مهم در بدن است که در صورت برهم خوردن سلامت آن به شدت دردناک شده و آزار دهنده خواهد بود. کیست ریشه دندان نیز یکی از علت‌‌های درد دندان است.

ممکن است در طول زندگی هرکسی به این بیماری عفونی دچار شود. ابتلا به کیست دندان علت‌های مختلفی دارد که با رعایت نکات بهداشتی عموما قابل پیشگیری خواهند بود. اما لازم است به محض مشاهده اولین علائم سریعا به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.

درمان کیست و ضایعات مجاور ریشه دندان

 

کیست ریشه دندان یا همان کیست پری‌اپیکال (به بافت‌های اطراف ریشه دندان پری‌اپیکال می‌گویند)، یکی از رایج‌ترین تجمع ضایعات عفونی اندوژنتیکی است که تاکنون شناخته شده است. علت عمده گسترش و شکل‌گیری آن ، بی‌توجهی به عفونت در ریشه دندان است.

علت تشکیل کیست دندان و راه‌های پیشگیری از آن

کیست‌های دندانی توده‌هایی برجسته‌ و نرم هستند که از مایع یا گاز حاوی باکتری و عفونت پر شده‌اند. علت عفونی شدن و تشکیل این ضایعات به عوامل مختلفی بستگی دارد:

1. رعایت نکردن بهداشت

از اساسی‌ترین عوامل می‌توان به کم توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کرد.

راه مقابله با آن

روزانه دوبار مسواک بزنید و از نخ دندان برای پاکسازی فضای بین دندان استفاده کنید.

2. تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب، مصرف شیرینی،نوشیدنی‌های گاز دار و الکلی یکی از عوامل مهم در پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها است.

علائم ضایعات ریشه چیست؟ (آبسه)

علائم ضایعات ریشه چیست؟

  • تورم د انتهای ریشه
  • درد هنگام غذا خوردن
  • حتی درد های بدون علت
  • حس کردن تورم در ناحیه خارجی صورت
  • گاهی مواقع تب کردن بیمار

اگر شما این علائم را داشتید حتما به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید ما در کلینک دکتر دادگر منتظر حضور گرمتان هستیم تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم . می توانید برای مشاوره و رزرو وقت با شماره های زیر در تماس باشید:
۰۲۱-۷۶۷۰۵۰۰۳ – ۰۹۱۲۰۰۴۷۹۴۶

 

مشاوره و رزرو وقت برای جراحی کیست و ضایعات مجاور ریشه دندان در شرق تهران

دکتر دادگر متخصص درمان ریشه دندان (متخصص اندو)، دارای یکی از مجهز ترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی جامع درمان های اندو ( درمان ریشه دندان ) در شرق تهران است. شما می توانید برای دریافت نوبت و اطلاع از نحوه درمان کیست و ضایعات مجاور ریشه دندان با شماره های زیر تماس بگیرید.

راه مقابله با آن:

رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف سبزیجات و میوه‌ها و کاهش مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های مضر.

3. عصب‌کشی نامناسب

در صورت عصب‌کشی نادرست، فضای خالی موجود در کانال پر نشده و راه نفوذ باکتری‌ها به ریشه فراهم می‌شود. همین موضوع سبب عفونت ریشه و در نتیجه کیست در راس آن می‌شود.

راه مقابله با آن:

انتخاب مرکز جامع اندو و یک اندودنتیست توانا که بتواند با پیشرفته‌ترین امکانات و با کمک پر کردن کانال ریشه پیوسته تمامی فضاهای کانال‌های اصلی و فرعی را مهر و موم کند.

4. نکروز شدن پالپ

نکروز شدن به معنای مرگ پالپ دندان (قسمت نرم دندان که شامل خون و عروق عصبی) است. زمانی این اتفاق میفتد که دندان در حین ضربه بشکند، ترک بخورد و یا پوسیدگی به عمق پالپ و در نهایت به ریشه نفوذ کند. اینگونه بخش اساسی دندان از بین رفته و جریان خون متوقف شده و به اصطلاح پالپ نکروز می‌شود.

راه مقابله با آن:

چکاپ مداوم و به موقع اندودنتیست در صورت مشاهده علائم اولیه هرگونه احساس درد، احساس حساسیت به گرما و سرما، آبسه، تورم و التهاب لثه و تغییر رنگ دندان.

ضایعات انتهای ریشه دندان بزرگسالان

یکی از شایع ترین مشکلاتی که بزرگسالان به آن مبتلا می شوند آلودگی های کانال ریشه و تجاوز این آلودگی ها در اطراف ریشه که باعث ایجاد آبسه در دهان می شوند . تشخیص این ضایعات یا آبسه های انتهای ریشه در خیلی از موارد دیده نمی شوند و بیمار به راحتی نمی تواند این ها را تشخیص دهند مگر اینکه بیمار دچار علائمی مثل درد و عفونت و تورم بشود و بیشتر این تشخیص ها توسط پزشک در رادیوگرافی ها ی دندان تشخیص داده می شود . برای حل این مشکل معمولان متخصص ریشه بهترین گزینه برای درمانی راحت و مطمئن است و با درمان این آبسه ها می توان به ساختار های داخل دندان و سیستم دفاعی بدن کمک کرد تا روند ترمیم و بازسازی خودش را به صورت درست انجام دهد . شما می توانید برای مشاوره و رزرو نوبت در مورد آبسه های دهان با شماره های زیر در تماس باشید . ۰۲۱-۷۶۷۰۵۰۰۳ – ۰۹۱۲۰۰۴۷۹۴۶

 

درمان کیست و ضایعات مجاور ریشه دندان

درمان تجمع ضایعات در ریشه تنها پس از تصویربرداری سه بعدی و با بررسی‌های دقیق متخصص اندو با کمک روش‌های زیر قابل اجرا است:

درمان ریشه دندان

ضایعات عفونی پری‌اپیکال و مراحل درمان آن به اندازه و قطر کیست بستگی خواهد داشت. این کیست‌ها عموما از چند میلی‌متر تا 2 سانتی متر متغییر هستند. اگر کیست اپکس کوچک باشد و میزان عفونت انتهای ریشه کم باشد ، می‌توان با کمک درمان تخصصی ریشه آن را درمان کرد. به این صورت که عفونت از پالپ و ریشه برداشته شده و کیست تخلیه می‌شود.

عصب‌کشی دندان به همراه جراحی

اگر عفونت گسترده و کیست بزرگ باشد لازم است برش کوچکی در لثه ایجاد شود. ابتدا کیست از ریشه بریده شده و عفونت آن کاملا تخلیه می‌شود. سپس فضای داخلی دندان و ریشه از آلودگی و باکتری پاکسازی شده و لثه بخیه می‌شود.

کشیدن دندان

دو مرحله بالا زمانی اتفاق می‌افتد که امیدی به زنده‌ نگه داشتن دندان باشد. یعنی اجتماع ضایعات در ریشه به گونه‌ای باشد که بتوان با عصب‌کشی و جراحی آن را ریشه‌کن کرد. در غیر اینصورت لازم است به وسیله کشیدن دندان همه ‌آلودگی‌ها را از لثه خارج کرده و از سرایت عفونت به سایر دندان‌ها جلوگیری کرد.

مراقبت‌های پس از درمان

درمان اگرچه ممکن است به جراحی نیاز پیدا کند اما این جراحی کاملا سرپایی بوده و خطری برای بیمار نخواهد داشت.

  • اکثر بیماران بلافاصله پس از درمان کیست ریشه دندان به محل کار و فعالیت روزانه خود باز می‌گردند. در صورت نیاز به جراحی بهتر است تا چند ساعت پس از آن از فعالیت سنگین و یا ورزش پرهیز کنید.
  • تا چند روز به دندان آسیب دیده با غذاهای سفت و سخت فشار وارد نکنید و اجازه دهید بخیه‌ها به خوبی جوش بخورند.

چگونه مطمئن شوم درمانم موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

نمی‌توان هیچ تضمین قطعی برای عدم بازگشت بودن درمان و جراحی کیست مجاور دندان در نظر گرفت. اما با انتخاب فردی متخصص و با‌تجربه که از نوین‌ترین تجهیزات دندان‌پزشکی بهره می‌گیرد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ایشان تمام سعیشان را برای ارائه بهترین خدمات و کیفیت برای بهبود دندان بیمارشان انجام خواهند داد.

درمان کیست در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر

برای درمان کیست در کلینیک دندان پزشکی دکتر دادگر کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.

درمان کیست در کلینیک دندان پزشکی در شرق تهران

اگر از کیست دندان و ضایعات مجاور ریشه دندان رنج می برید برای درمان آن در کلینیک دندان پزشکی دکتر دادگر واقع در تهرانپارس کافیست با شماره های ما تماس بگیرید.