جرمگیری و بروساژ

روش جرم گیری دندان می‌تواند جرم و پلاک تشکیل شده بر روی دندان‌ها را پاک کند. در حقیقت تشکیل جرم بر روی دندان‌ها یک مسئله طبیعی مشابه حالتی است که بدنه یک کشتی در هنگام قرار گرفتن در آب دریا دچار بارناکل یا کشتی چسب (barnacles) می‌شود. به هر حال تجمع بیش از حد جرم بر روی دندان می‌تواند باعث ابتلای فرد به بیماری‌های لثه شود.

چرا جرم‌گیری دندان‌ها ضروری است؟

  • برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در سایر نقاط بدن همچون ابتلا به بیماری‌های قلبی، زوال عقل، و تشدید عوارض ناشی از بیماری دیابت
  • به منظور پیشگیری از لق شدن دندان

بیماری لثه زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به جرم تشکیل شده بر روی لثه‌های آسیب‌دیده و دچار خونریزی واکنش نشان می‌دهد. در حقیقت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با تهاجم خارجی همچون ایجاد عفونت و نیز حمله ویروسی در بسیاری از مواقع موفق است،.

جرم‌گیری دندان‌ها می‌تواند یک بخش مهم از فرآیند پیشگیری برای ایجاد مشکلات بعدی باشد.

چه کسانی برای انجام این درمان مناسب هستند؟

جرم‌گیری و بروساژ یک روش غیرتهاجمی است که تاثیر چشمگیری در درمان انواع بیماری‌های لثه دارد. این روش درمانی با برطرف نمودن جرم‌های موجود در زیر خط لثه و بهبود وضعیت لثه‌ها و سلامت دهان می‌تواند بیماری‌های خفیف پریودنتال تا بیماری‌های پیشرفته لثه را درمان نماید. در این قسمت به معرفی برخی از علائم بیماری‌های لثه می‌پردازیم که برای جرم‌گیری و بروساژ مناسب هستند:

  • قرمزی و تورم لثه‌ها
  • درد و حساسیت به لمس لثه‌ها یا دندان‌ها
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
  • تحلیل خط لثه
  • شل شدن دندان‌ها
  • هالیتوزیس (بوی بد دهان)

روش‌های مختلف جرم‌گیری دندان

در اینجا روش‌های مختلف جرم گیری دندان شرح داده می‌شود. مهم‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

تمیز کردن و بروساژ سطحی: جرم‌گیری سطحی رایج‌ترین شیوه تمیز کردن دندان‌ها می‌باشد. این عمل شامل یک تمیز کردن ساده دندان‌ها است که برای حذف لکه‌های سطحی و سایر جرم‌هایی که فقط بر روی سطح دندان یعنی در بالای خط لثه قرار دارند، لازم می‌باشد. این نوع از تمیز کردن دندان‌ها به وسیله ابزارهای جرم‌گیر اولتراسونیک یا پروفی‌جت انجام می‌شود.

تمیز کردن معمولی دندان‌ها دو بار در سال: این عمل برای حفظ سلامتی دندان‌ها معمولاً باید هر 6 ماه یک بار (و هر 3 ماه یک بار در صورتی‌که جرم و پلاک زیادی با سرعت بیش از معمول در امتداد خط لثه تشکیل شده باشد) به طور منظم انجام شود. این عمل نیز به وسیله ابزارهای دستی و یک جرم‌گیر اولتراسونیک انجام می‌شود و طی آن تمام سطح مینای دندان در بالا و زیر خط لثه تمیز می‌شود تا هر گونه پلاک، جرم و رسوبات معدنی از روی آن حذف شود. این نوع از جرم‌گیری معمولاً همراه با جرم‌گیری و بروساژ سطحی به وسیله پروفی‌جت انجام می‌گیرد.

جرم‌گیری با “دبریدمان” گسترده: این روش جرم‌گیری تمیز کردن دندان هم معمولاً در صورتی لازم می‌شود که یک فرد به مدت طولانی و بیش از یک سال، دندان‌های خود را جرم‌گیری نکرده باشد و یا جرم و رسوبات معدنی سنگینی در زیر خط لثه او تشکیل شده و به سختی به سطح دندان یا ریشه دندان چسبیده باشد. برای انجام این نوع از جرم‌گیری ممکن است که به بیش از یک یا دو جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز باشد. این عمل نیز با استفاده از جرم‌گیر اولتراسوند و ابزارهای دستی انجام می‌شود و بعد از آن هم تمیز کردن و بروساژ سطحی انجام خواهد شد.

جرم‌گیری و تمیز کردن عمقی دندان‌ها: این نوع از جرم‌گیری، حالت تهاجمی بیشتری نسبت به روش‌های قبلی دارد و ممکن است برای بیمار هم دردناک‌تر باشد. جرم‌گیری عمیق دندان‌ها در شرایطی لازم می‌شود که یک فرد دچار بیماری‌های ملایم تا پیشرفته لثه شده باشد و یا استخوان دندان، صدمه دیده و پاکت‌های عمیقی در اطراف دندان‌ها تشکیل شده باشد. در این شرایط معمولاً املاح و مواد معدنی هم تا عمق بیشتری از سطح ریشه دندان نفوذ و رسوب کرده‌اند. برای انجام این نوع از جرم‌گیری از نوعی بی حسی استفاده می شود تا بیمار حین انجام عمل درد را احساس نکند. جرم‌گیری و تمیز کردن عمیق دندان‌ها در هر جلسه بر روی یک چهارم از دندان‌ها انجام می‌شود. و بعد از2 تا 4 هفته بعد از انجام جرم‌گیری یک جلسه برای تمیز کردن معمولی و معاینه دندان‌ها انجام می شود. برای حفظ سلامت لثه و بافت‌های پریودنتال باید هر3 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه شود شود.

جرم‌گیری پریودنتال معمولی: این نوع از جرم‌گیری و بروساژ دندان برای حفظ سلامت دندان‌ها ضروری است و معمولاً به فاصله هر 3 تا 6 ماه یک بار بعد از تشخیص بیماری پریودنتال انجام می‌شود. در این شرایط، بیماری پریودنتال به دلیل عدم مراقبت از دندان‌ها و یا به علت‌های دیگر، باعث آسیب رسیدن به استخوان و بافت لثه می‌شود. دندانپزشک عمل جرم‌گیری پیشرفته دندان‌ها را برای جلوگیری از خراب شدن دندان و از دست رفتن آن انجام می‌دهد. البته در صورتی‌که میزان جرم و پلاک‌های تشکیل شده بر روی دندان‌ها خیلی بیش از حد طبیعی باشد نیز باید این نوع از عمل جرم‌گیری را انجام داد تا سلامت بافت‌های دهان و دندان حفظ شود.