بیماران اندوفوبیک (ترس از عصب‌کشی)

درمان بیماران اندوفوبیک که از عصب‌کشی وحشت دارند

درمان ریشه بیماران اندوفوبیک چالش بزرگی برای تمامی دندان‌ پزشکان به شمار می‌رود. افراد مبتلا به فوبیای عصب‌کشی دندان با ترس و دلهره‌ای که نسبت به عصب‌کشی دندان‌هایشان دارند، از درمان سر باز می‌زنند. به همین دلیل درمان این افراد ، نیازمند تخصص ویژه یک پزشک متخصص ریشه دارد.

اما هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد. می‌توان این نوید را داد که با انتخاب دندان‌پزشک متخصص ریشه که مهارت بالایی در استفاده از ابزار‌ها و روش‌های درمانی مناسب هر بیمار دارد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مراحل‌ درمان ریشه دندانتان بدون درد و در محیطی آرام انجام می‌شود.

 

درمان بیماران اندوفوبیک که از عصب‌کشی وحشت دارند

 

چه کسانی بیشتر به فوبیای عصب‌کشی مبتلا هستند؟

فوبیای عصب‌کشی عموما وحشتی است که از سوابق ناخوشایند درمان دندان در گذشته نشات می‌گیرد. افراد ممکن است به دلایل مختلف با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. گاهی این میزان اضطراب و استرس به قدری بالا است که با وجود عفونت و درد شدید ، بیمار حاضر به تحمل شده و از حضور در مطب دندان امتناع می‌کند.

بیماران اندوفوبیک معمولا دارای مشکلات زیر هستند:

  • مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی
  • کودکان و افرادی که تاکنون تجربه حضور در محیط دندان‌پزشکی را نداشتند
  • معلولین ذهنی و بیماری‌های خاص
  • بیماران با تجربه‌های دردناک از جراحی (حتی جراحی‌های عمومی غیر از دندانپزشکی)
  • افراد با سابقه دردناک قبلی از خدمات دندانپزشکی

 چگونه می‌توان بر ترس از عصب‌کشی غلبه کرد؟

ترس از عصب‌کشی را می‌توان با کمک افراد متخصص، درمان و کنترل کرد. نخستین گام برای کنترل اضطراب ناشی از اقدامات دندان پزشکی، این است که بدانید شما در این راه تنها نیستید. نیازی به شرمساری نیست زیرا افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف مبتلا به اندوفوبیک هستند.

  • در گام بعدی لازم است با یک روانشناس متخصص در رابطه با ترس خود صحبت کنید. ایشان به شما کمک می‌کنند تا به مرور زمان بر ترس خود غلبه کرده و بدون استرس وارد مطب شوید.
  • پس از اینکه بر ترس اولیه خود غلبه کردید لازم است ، اندودنتیست خود در رابطه با این مشکل مشورت کرده و از او کمک بخواهید و ایشان را در جریان بگذارید. اینگونه اندودنتیست شما می‌تواند با تخصص در کنترل درد دندان ، طول درمان را برایتان آرام‌بخش‌تر به پایان برساند.

 

  • همچنین با وجود ابزار‌ها و تجهیزات پیشرفته سرعت و دقت در درمان افزایش یافته و با توجه به میزان جراحت ممکن است کل مراحل درمان را به یک جلسه خلاصه کرد. اینگونه دیگر نیازی به مراجعه متعدد به کلینیک نخواهید داشت.
  • سعی کنید در حین درمان حواس خود را با خاطراتی خوش و با لوازم مورد علاقه‌تان مانند گوشی گرم کنید.
  • در صورت مشورت با پزشک می‌توانید قبل از درمان از آرام‌بخش استفاده کنید.

مشاوره و رزرو وقت برای درمان ریشه دندان (عصب کشی ) در شرق تهران

دکتر دادگر متخصص درمان ریشه دندان (متخصص اندو)، دارای یکی از مجهز ترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی جامع درمان های اندو ( درمان ریشه دندان ) در شرق تهران است. شما می توانید برای دریافت نوبت و اطلاع از نحوه درمان ریشه دندان خود با شماره های زیر تماس بگیرید.

درمان بیماران اندوفوبیک چگونه انجام می‌شود؟

هر بیمار ممکن است ترس‌های متفاوتی نسبت سایر بیماران را تجربه کند. از جمله رایج‌ترین ترس‌های دندان‌پزشکی می‌توان به ترس از وارد شدن سوزن به بدن، ترس از تجهیزات مانند (مته، دریل و پنس)، ترس از شنیدن صدای بلند، ترس از حضور پزشک و ترس از حضور در محیطی ناشناخته اشاره کرد.

در این افراد لازم است مراحل درمان در محیطی آرام و دوستانه برگزار شود. به همین منظور می‌توان از دارو‌های بیحسی، پخش موسیقی، فیلم و استفاده از هدست به منظور پرت کردن حواس استفاده کرد.

علائمی که نشان می‌دهد یک بیمار مبتلا به اندوفوبیک یا ترس از دندانپزشکی است؟

  • عرق کردن
  • افت فشار خون
  • قرمز شدن
  • گریه
  • حالت تهوع و سرگیجه
  • بالارفتن ضربان قلب

آیا کشیدن دندان برای بیمارانی که ترس از عصب‌کشی دارند راه حل بهتری نیست؟

هدف از درمان‌های دندان‌پزشکی حفظ و نجات یک دندان طبیعی است. یک اندودنتیست ماهر تا زمانی که یک دندان توانایی زنده ماندن داشته باشد از آن در برابر باکتری‌ها و عفونت نگهداری میکند. با وجود پیشرفت‌های چشمگیر ، دیگر دلیلی برای ترس و درد وجود نخواهد داشت.

کشیدن دندان تنها زمانی اتفاق میفتد که بیمار هیچگونه توانایی همکاری را نداشته باشد و یا گستردگی عفونت مانع از ترمیم دندان شود. و همچنین دندان‌های مجاور در معرض خطر ابتلا به عفونت باشند.

درد کشیدن دندان و درمان‌‌های پس از آن قطعا برای بیماران اندوفوبیک دلهره‌‌آور‌تر از روت کانال‌تراپی خواهد بود. پس بهتر است با چکاپ منظم و درمان به موقع قبل از دیر شدن به بهبود دندان خود بپردازید.

مراحل درمان بیماران اندوفوبیک

  • ابتدا لازم است تصویری با اشعه ایکس گرفته شود. که اینکار برای اندوفوبیک‌ها می‌تواند با کمک تجهیزات حرفه‌ای متخصص اندو به راحتی انجام شود.
  • در مرحله بعد پزشک با کمک بی‌حسی موضعی تزریقی دندان بیمار را بی‌حس می‌کند. در صورت عدم همکاری در استفاده از آمپول تزریقی، می‌توان این بی‌حسی را با کمک آرام‌بخش خوراکی و یا گاز خنده انجام داد.
  • در گام بعدی پس از اطمینان از بی‌حس بودن بیمار ، اندودنتیست دندان بیمار را تا ناحیه پالپ باز می‌کند تا بتواند درمان ریشه را به طور دقیق انجام دهد.
  • پس از پاکسازی پالپ و فضای کانال ریشه بیمار، دندان با مواد زیست سازگاری مانند گوتا پرکا، پر می‌شود.
  • کل مراحل درمان ، زمانی در حدود نیم الی یک ساعت با توجه به میزان پوسیدگی و عفونت وقت لازم دارد.

درمان بیماران اندوفوبیک در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر

برای درمان بیماران اندوفوبیک خود در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر واقع در شرق تهران کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.

بیماران اندوفوبیک در کلینیک دندان پزشکی در شرق تهران

برای درمان بیماران اندوفوبیک خود در مرکز جامع درمان های اندو دکتر دادگر واقع در تهرانپارس کافی است با شماره های ما تماس بگیرید.