متخصص اندودانتیکس (درمان ریشه) کیست ؟

متخصص اندو
دیدگاه : 0 دیدگاه

متخصص اندودانتیکس دندان‌پزشکی متخصص در زمینه درمان ریشه دندان است که توانایی لازم برای حفظ و نگهداری از دندان طبیعی شما را بیشتر از هر دندان‌پزشکی دارا است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در مورد این متخصص و اهمیت کار آن بیشتر آشنا شویم.

اشاره ای به آناتومی دندان :

خارج دندان از سطحی به نام مینای دندان تشکیل شده است، یک ماده شیشه ای مانند، داخل دندان هم از مواد نرم تری ساخته شده است. لایه ای که زیر مینای دندان می باشد، دنتین نام دارد و متورم تر از مینای دندان می باشد. بعد از آن می رسیم به پالپ دندان که در آن عروق خونی و عصب ها دیده می شوند. دندان ها از این قسمت تغذیه می کنند و می توانند حس را به دندان منتقل کنند. پالپ در فضایی وسط دندان قرار گرفته که به این فضا، کانال ریشه یا روت کانال گفته می شود. واژه روت کانال یا کانال ریشه اغلب مترادفی برای شرح درمان های دندانپزشکی می باشد که دندانپزشکان در صورت التهاب یا آسیب دندان، به درمان این منطقه می پردازند.

 

متخصص اندو

 

متخصص اندودانتیکس همگی در شاخه دندان‌پزشکی تحصیل کرده‌اند اما تنها سه در صد از تمامی دندان‌پزشکان، متخصص اندو هستند. متخصص درمان ریشه دندان با محدود کردن حیطه فعالیت خود به درمان تخصصی کانال ریشه دندان، از تمرکز بیشتر و حرفه‌ای‌تری به نسبت سایر دندان‌پزشکان عمومی برخوردار است.

اندودنتیست‌ها (همان متخصصان اندودانتیکس) قادرند با مجهز‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته روز دنیا، نوین‌ترین روش‌های درمانی را برای بیمارانشان انتخاب کنند. با انتخاب یک متخصص اندو با مهارت و مجرب شما دیگر تجربه تلخ و دردناکی از عصب‌کشی و درمان ریشه دندانتان نخواهید داشت.

نگهداری از دندان، به ویژه دندان دائمی و طبیعی علاوه بر اینکه موجب می‌شود فرم استخوان فک و صورت شما در جای درست خود قرار بگیرد ، مانع از جابجا شدن باقی دندان‌‌ها و زیبایی لبخند شما می‌شود.

مشاوره و رزرو وقت برای درمان ریشه دندان در شرق تهران

دکتر دادگر متخصص درمان ریشه دندان (متخصص اندو)، دارای یکی از مجهز ترین و بهترین کلینیک های دندانپزشکی جامع درمان های اندو ( درمان ریشه دندان ) در شرق تهران است. شما می توانید برای دریافت نوبت و اطلاع از نحوه درمان ریشه دندان با شماره های زیر تماس بگیرید.

متخصص اندودانتیکس یا درمان ریشه کیست؟

متخصص اندودانتیکس یا اندودنیست فردی است متخصص در زمینه درمان کانال ریشه دندان. کلمه اندو یا endo از زبان یونانی گرفته شده و به معنی داخل یا درون است. اندودنتیست نیز دندان‌پزشکی است که به صورت تخصصی با فضای داخلی دندان سر و کار خواهد داشت.

درمان ریشه دندان یکی از پیچیده‌ترین روش‌های دندانپزشکی است که مستلزم مهارت و دانش ویژه می‌باشد. در واقع اندودنتیست، دندانپزشکی متخصصی است که با انجام عملیات درمانی ریشه با کمک مجهز‌ترین ابزار‌ها و تجهیزات روز دنیا، پالپ آلوده‌  را برداشته و به بیمار در حفظ و نگهداری لثه و دندان‌های او کمک می‌کند.

 

اهمیت حفظ و نگهداری دندان طبیعی

این باور غلط وجود دارد که بهترین راه خلاصی از دندان درد، کشیدن آن دندان است. ممکن است فکر کنید چرا لازم است یک دندان سیاه و پوسیده را درمان کنیم؟ آیا کشیدن دندان راه حل ساده‌تر و کم خطرتری نیست؟ اما فراموش نکنید که وجود هیچ عضوی در بدن اضافی و بی علت نخواهد بود.

کشیدن دندان طبیعی که هنوز زنده‌ است و قابلیت ترمیم مجدد دارد، اشتباهی است که اغلب به خاطر اطلاعات نا‌کافی و هزینه آن، رخ می‌دهد. کندن و انداختن دندان به مراتب دردناک‌تر و آزاردهنده‌تر از درمان ریشه دندان است. همچنین جایگزین کردن دندان طبیعی با دندان‌ مصنوعی، ایمپلنت و یا بریج، هزینه و زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

از طرف متخصصان و کارشناسان علوم دندان نیز، همیشه به حفظ و نگهداری دندان طبیعی و اصلی تاکید شده است. تمامی دندان پزشکان بر این باورند بهترین راه این است که دندان طبیعی بیماران تا آخرین لحظات و تحت هر شرایطی حفظ شود. مگر آنکه دندان به مرحله‌ای رسیده باشد که نجات آن ممکن نباشد و یا بیمار کشیدن را به ترمیم ترجیح دهد.

 

آیا ایمپلنت بهتر از درمان ریشه نیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هیچ جواب قطعی برای همیشه و همه‌ی افراد وجود ندارد اما در بیشتر موارد، پاسخ این سوال، خیر است. معمولا دندان طبیعی، حتی دندانی که ریشه آن درمان شده یا عصبش برداشته شده و تاجش ترمیم شده باشد، بهتر از پایه ایمپلنت و پروتز است.

کاملا طبیعی است که طی سال‌های متوالی و رشد استخوان فک و دندان‌ها، ریشه دندان با بافت استخوان پیرامون خود به خوبی در ارتباط و پیوند قرار گرفته است. به همین دلیل به بهترین شکل فشار حاصل از جویدن را تحمل خواهد کرد و کمترین فشار و تنش را برای استخوان ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر تاج دندان و مینای طبیعی، بسیار سخت و مقاوم است و اگر با کمک ترمیم مناسب و یا روکش‌های با کیفیت، تقویت شود، به خوبی تا سال‌ها در دهان باقی خواهد ماند. این درحالی است که هرچقدر هم پروتزهای دندانی یا همان تاج مصنوعی که روی پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد، کیفیت ساخت بالایی داشته باشد، نمی‌تواند مانند تاج طبیعی دندان رفتار کند.

در نهایت باید درک کرد که هیچ ایمپلنت و پروتزی نمی‌تواند جای دندان طبیعی را بگیرد؛ پس تا جایی که امکان دارد باید ریشه دندان را نجات داد و از مرگ دندان و کشیدن آن جلوگیری کرد.

 

 

چگونه بفهمیم لازم است به یک دندان‌پزشک متخصص ریشه مراجعه کنیم؟

ممکن است به مرور زمان و به دلایل مختلفی دندان شما دچار عفونت و یا آسیب شود.

  • هر زمان احساس کردید دندان شما به سرما، گرما و جویدن حساس و دردناک شده است.
  • پوسیدگی و سیاه شدن دندان، عمیق شده و یا دهانتان بوی عفونت می‌دهد.
  • اگر درد آن شدید شده و برای چند روز ادامه داشته و متوقف نمی‌شود.
  • اگر در اطراف دندان و لثه‌ها، زخم یا عفونت پیدا کردید و یا آبسه ایجاد شده باشد.

در این صورت لازم است حتما در اسرع وقت برای درمان و مراقبت‌های بیشتر و البته برای حفظ دندان‌های خود به یک دندان پزشک متخصص ریشه مراجعه کنید.

 

آیا ممکن است پس از یکبار عصب کشی دندان، مجددا به ترمیم ریشه نیاز پیدا کنم؟

درمان ریشه دندان به طور معمول ۹۰ الی ۹۵ درصد از موفقیت برخوردار است. اما گاهی به دلیل مهر و موم نشدن درست، فضای خالی در اطراف کانال باقی می‌ماند و باکتری وارد کانال می‌شود. در اینصورت ممکن است عفونت مجددا دندان را درگیر کرده و ترمیم مجدد کانال ریشه نیاز خواهد بود.

درواقع اگر کار درمان ریشه توسط متخصص انجام شود، معمولا مشکلی به وجود نمی‌آید اما گاهی ممکن است برخی درمان‌های ریشه به خوبی انجام نشود یا کانال ریشه به خوبی پاکسازی نشود. در چنین مواردی ممکن است درمان ریشه مجدد نیاز باشد.

همچنین باید دقت داشت که رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از پوسیدگی دوباره و مشکلات جدید برای ریشه، بسیار ضروری است.

 

آیا هر ضربه خوردگی به تاج دندان نیاز به عصب‌کشی دارد؟

 

مزیت انتخاب یک متخصص اندودانتیکس به دنداپزشکان عمومی در چیست؟

متخصصان درمان ریشه نیز همانند هر دندان‌پزشک دیگری هستند که علاوه بر گذراندن ۴ سال تحصیل در دانشکده‌های دندان‌پزشکی عمومی، به تحصیلات خود ادامه داده‌اند. این متخصصان با مهارت، به صورت تخصصی در زمینه درد و ریشه دندان ۲ الی ۳ سال بیشتر تحصیل کرده‌اند. تنها درصد بسیار پایینی از دندانپزشکان تحصیل خود را در زمینه ریشه ادامه می‌دهند. بنابر این یافتن یک متخصص مجرب اندو، معمولا کار آسانی نیست.

متخصصان درمان ریشه از تکنیک‌ها و روش‌های پیشرفته‌تری برای درمان ریشه بهره می‌برند. معمولا ابزارها و دستگاه‌های جدیدتری را در کلینیک خود دارند. همچنین برای درمان مشکلات خاص و پیچیده دندانی، کاملا آموزش دیده‌اند و مهارت کسب کرده‌اند. به همین دلیل همیشه درمان‌های ریشه پیچیده، توسط متخصصان اندو انجام می‌شود.

مراحل کار اندودنتیست چیست؟

در اولین اقدام و عمومی‌ترین فعالیت، قسمت فوقانی دندان آسیب دیده را سوراخ می‌کنند تا به بافت نرم داخلی دسترسی پیدا کنند. سپس کانال ریشه دندان آسیب دیده را پاکسازی می‌کنند و سپس فضای خالی درون کانال، ضدعفونی می‌شود. اینگونه بقایای بافت عصبی، بافت لنفاوی، بافت خونی، باکتری‌ها و عفونت موجود را از پالپ و کانال مرتبط با آن جدا می‌کنند. حال فضای خالی را با میله‌های کوچکی به نام گوتا پرکا GUTTA PERCHA یا همان به اصطلاح فایل عصب‌کشی، پر می‌کنند.

در نهایت کانال ریشه را به دقت مهر و موم کرده و پانسمان موقت را روی دندان قرار می‌دهند. این پانسمان تا زمان مراجعه شما به دندان‌پزشک عمومی یا متخصص اندو برای ترمیم تاج دندان، باقی خواهد ماند. در این مرحله سوراخ ایجاد شده در تاج دندان پر می‌شود و در صورت نیاز یک روکش روی دندان قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های یک ادونتیست خوب

  • استفاده از ابزارها و تجهیزات پیشرفته

اینکه یک متخصص درمان ریشه از چه ابزار‌های دقیقی برای درمان استفاده می‌کند، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌توان در انتخاب یک متخصص با تجربه مد نظر قرار داد.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی در زمینه درمان ریشه، بسیار حائز اهمیت است که پزشک با تجهیزات درمانی خود ایمنی و کیفیت را برا بیمارانش در اولویت قرار دهد.

  • رفتاری مناسب با بیمار

متخصص اندو از جمله مشاغلی است که به طور مستقیم با افراد در ارتباط است. یک متخصص اندو باید بتواند با صبر، حوصله، دقت و مهربانی درد بیمار را تشخیص دهد و سپس کنترل و درمان کند.

  • محیطی بهداشتی و امن

در شرایط کنونی و با وجود ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است که بیمار در امنیت خاطر درمان دندان خود را انجام دهد. این موضوع باید هم از جانب پزشک و پرسنل و هم از جانب محیط و ابزار‌های کلینیک رعایت شود.

  • سرعت عمل بالا و در عین حال دقت زیاد

درمان ریشه یکی از زمان‌بر‌ترین و پر ریسک‌ترین درمان‌های دندان است که تقریبا همه‌ی انسان‌ها حداقل یکبار آن را تجربه خواهند کرد. بنابراین اگر اندودنتیست بتواند با کمک تجهیزات پیشرفته در یک زمان کوتاه و با دقت هرچه بیشتر یک دندان را درمان کند، می‌توان به ایشان لقب یک متخصص ریشه خوب را داد.

  • مهارت تشخیص بالا

داشتن تجربه، تحصیلات لازم و استفاده از تجهیزات مناسب در طول درمان، مهارت یک متخصص ریشه را تضمین خواهد کرد. به خصوص تشخیص دلیل دردها و عفونت دندان و کمک به برطرف کردن عامل ایجاد پوسیدگی.

  • تضمین موفقیت

تحقیقات ثابت کرده‌اند درمان برخی از دندان‌ها توسط متخصص اندو، با موفقیت بیشتری به نسبت سایر دندان پزشکان همراه خواهد بود .

آیا تمام مراحل درمان ریشه توسط اندودنتیست انجام می‌شود؟

عموما متخصصین ریشه وقت خود را صرف تشخیص و درمان عفونت کانال ریشه دندان می‌کنند و عملیات زیباسازی و ترمیم دندان را به دندانپزشکان عمومی می‌سپارند.

هنگامی که محفظه دندان به اندازه کافی تمیز شد، لازم است برای ادامه مراحل درمان به دندان پزشک عمومی خود مراجعه کرده و دندانتان را پر و مهر و موم کنید.

از دیگر فعالیت‌های متخصصین اندو درمان آسیب‌های تروماتیک دندان و ایمپلنت دندان، درمان ریشه دندان زنان باردار، درمان کیست‌ها و ضایعات اطراف ریشه، درمان بیماران اندوفوبیک، جراحی اپیکو، و غیره… نیز می‌توان اشاره کرد.

آیا ممکن است پس از ترمیم ریشه ، نیاز به عصب‌کشی مجدد داشته باشم؟

هدف متخصص اندودانتیکس ، حفظ تا آخرین لحظات یک دندان است. اما هیچ تضمین قطعی و صد در صدی وجود نخواهد داشت که یک دندان دیگر آسیب نبیند. در حالت کلی درمان کانال ریشه توسط یک متخصص با مهارت و با تجربه اندو انجام می‌شود.

در حدود 90 درصد درمان‌ها با موفقیت به پایان می‌رسد. زیرا تخصص ایشان این مهارت را فراهم آورده که کانال را به خوبی پاکسازی و مهر و موم کنند. تا احتمال وارد شدن عفونت باکتریایی به ریشه به حداقل برسد.

با وجود تمام این  احتیاط‌ها باز هم ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله ضربه، ترک و شکستگی این عملیات با شکست مواجه شود.

 

متخصص اندو

چگونه یک متخصص اندودانتیکس خوب پیدا کنم؟

نخستین سوالی که پس از حضور در مطب متخصص اندودانتیکس ممکن است فکرتان را درگیر کند این است که هزینه درمان چقدر است؟ آیا بیمه شامل حالم می‌شود؟ آیا متخصص اندو مناسبی انتخاب کرده‌ام؟ ایشان مدرس دانشگاه نیز هستند؟ آیا ساعات کاری مناسب با برنامه‌هایم دارند؟ می‌توان به ایشان اعتماد کنم؟ میزان رضایت بیماران قبلی چقدر است؟ پاسخ به مجموع این سوالات لازمه تحقیقات مناسب در زمینه انتخاب هوشمندانه یک پزشک متخصص اندو است.

به طور معمول پس از احساس اولین درد دندان به دندان‌پزشکان عمومی مراجعه می‌شود. در صورت بررسی و نظر ایشان شما به متخصص اندو مورد اعتماد ایشان ارجاع داده می‌شوید. با این حال اگر قصد دارید که خود متخصص مورد نظرتان را بیابید، لازم است تحقیقات لازم را از بیماران ایشان، از فضای مجازی پزشکان (وب سایت و صفحات اجتماعی)، سوابق تحصیلی و مدارک ایشان به دست آورید. اطمینان حاصل کنید که از مجهز‌ترین و به روز‌ترین امکانات و ابزار‌ها برای درمان شما استفاده خواهد شد.

هزینه متخصص اندودانتیکس در درمان اندو چگونه است؟

هر دندانی با توجه به موقعیت قرارگیری در دهان، ممکن است یک الی 4 کانال اصلی داشته باشد. با توجه به میزان آسیب وارد شده به دندان و تعداد کانال، این هزینه برای هر بیمار متفاوت خواهد بود و نمی‌توان لیستی از هزینه در اختیار بیمار قرار داد. اینکار مستلزم ویزیت و بررسی توسط پزشک است.

به طور معمول بیمه هزینه‌ای برای درمان‌های دندان در نظر نمی‌گیرد با این وجود لازم است با اندودنتیست و مسئول بیمه خود مشورت کنید.

چه زمان درمان ریشه از دید یک متخصص اندودانتیکس موفقیت‌آمیز خواهد شد؟

زمانی که فایل عصب کشی، بدون شکستگی وارد کانال شده و فضای ریشه به خوبی پاکسازی و مهر و موم شود. در این صورت احتمال نفوذ مجدد و عفونت در آن به حداقل می‌رسد و نیازی به درمان ریشه مجدد وجود نخواهد داشت. در این صورت می‌توان گفت که درمان به درستی انجام شده و این دندان ده‌ها سال بدون مشکل برای بیمار به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

یک اندودنتیست همیشه با جدیدترین متد‌ها و پیشرفت‌های علم در زمینه دندان‌پزشکی همراه بوده و گزینه‌های درمانی زیادی برای نجات دندانتان در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

منابع:

https://www.aae.org/patients/why-see-an-endodontist/whats-difference-dentist-endodontist/

https://www.yourdentistryguide.com/root-canal-procedure/

https://www.interdent.com/gentle-dental/resources/endodontist-vs-general-dentist/

https://www.yourdentistryguide.com/endodontists/

https://www.rootcanaldentistnyc.com/qualities-of-top-endodontists/

http://www.flemingendo.com/what-is-an-endodontist/

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-an-endodontist

https://sereneendo.com/endodontics/what-is-an-endodontist/

 

درمان ریشه دندان در مرکز جامع درمان ریشه دکتر دادگر

اگر مایلید برای درمان خود به یک متخصص اندودانتیکس در شرق تهران مراجعه کنید کافیست با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *